موضوع داغی که امروزه بر اهمیت آن روز روز افزوده می شود بازاریابی دیجیتال یا همان دیجیتال مارکتینگ است.با افزایش استفاده از ابزارهای دیجیتال و میزان استفاده مردم از آنها یک فضایی ایجاد شده که اشخاص و کسب و کارها دوست ندارد از تغییرات دنیای مدرن عقب مانده و تبلیغ محصولات، خدمات و برند خود را در این فضا از دست بدهند، چرا که سرمایه گذاری تبلیغاتی و بازاریابی بر روی این حوزه اثر بخشی بسیار بالاتر، پایین آوردن هزینه ها، تعامل بهتر با مخاطبان و مشتریان را نسبت به روش های سنتی به همراه دارد.
دیجیتال مارکتینگ چیست؟
به استفاده از ابزارهای دیجیتال و جدید جهت بازاریابی محصول، خدمات، برند، سازمان و…. بازاریابی دیجیتال گفته می شود.
بر خلاف عقیده عموم مردم که بازاریابی دیجیتال را بازاریابی اینترنتی می نامند، بازاریابی دیجیتال سطح وسیع و پیچیده ای از علم بازاریابی است که شامل بازاریابی اینترنتی، بازاریابی موبایلی(اس ام اس مارکتینگ، پوش نوتفیکیشن، بازاریابی درون برنامه ای و …)، نرم افزارهای CRM ، کیوسک تاچ ها و … می شود.
در ادامه جهت درک این موضوع توصیه می کنم به نکات زیر توجه نمایید:
- بازاریابی دیجیتال هم بسترهای سختافزاری را شامل میشود و هم بسترهای نرمافزاری.
- بازاریابی دیجیتال نسخه جهشیافته بازاریابی سنتی است که در دنیای دیجیتال فرصت توسعه یافته است.
- در بازاریابی دیجیتال بحث محوری فناوری نیست، بلکه محور آن تجارت است و در هسته آن مشتری و ادامه رابطه با مشتری وجود دارد، تا پویایی داشته باشد.
- بازاریابی دیجیتال در خلاء رخ نمیدهد و زمانی بهترین اثربخشی را دارد که به صورت یکپارچه با دیگر استراتژیها و روشهای ارتباطی به کار گرفته شود، مانند ارتباط چهره به چهره، تلفن، نامه و بسته به نوع تجارت روشهای دیگر… .
- ابزارها و روشهای بازاریابی دیجیتال باید در تمام فرآیند خرید حضور به مصرفکننده خدمترسانی کنند: پیشفروش، هنگام خرید، پس از فروش و ادامه ارتباط با مشتری.
انواع ابزارهای دیجیتال مارکتینگ
- آنالیز و تحلیل داده
- بهینهسازی موتور جستجو
- ایمیل مارکتینگ
- تبلیغات کلیکی
- تبلیغات در شبکههای اجتماعی
- مدیریت شبکههای اجتماعی و تحلیل آن
- ارسال پوش نوتیفیکیشن
- انتشار رپورتاژ آگهی
- کوتاهکنندهی لینک
- چت آنلاین
بدون دیدگاه